Giro d’Italia 2022 – Guide
Det er tid til årets første Grand Tour – Giro d’Italia 2022. Det betyder som altid tre intense uger med cykelløb – først tre dage i Ungarn og derefter går turen til Italien. Her finder du alt om de store etaper, løbets favoritter samt Giroen på tv.
Se hvor og hvornår etaperne sendes her
Vi har som nævnt taget et kig på løbets 21 etaper og udvalgt dem, som vi mener bliver særligt afgørende for resultatet af La Corsa Rosa. Det er med andre ord disse dage, at man skal sørge for at sidde klar foran skærmen, når de største stjerner skal kæmpe om den lyserøde førertrøje.
Giro d’Italia 2022: Etaperne
1. etape: Budapest – Visegrád, 195 kilometer (enkeltstart) – 6. maj
Giroen har for vane at starte med en enkeltstart. Det er dog ikke tilfældet i år, hvor den første af de tre etaper i Ungarn byder på 195 fra Budapest til Visegrád.
Her vil vi uden tvivl få et udbrud bestående af ryttere fra de mindre hold afsted. De kan tage sig af de to indlagte spurter og vil formentlig blive hentet inden den afsluttende kategori 4-stigning.
Den strækker sig over de sidste 3,8 kilometer og ligger på lige over fem procent i snit. Det er med andre ord ikke noget, som bør betyde det store i klassementet, men flere af løbets sprintere kan få problemer.
Blandt favoritterne finder vi folk som Alejandro Valverde, Diego Ulissi, Mathieu van der Poel og Caleb Ewan.
Der venter en kort enkeltstart i Budapest på 2. etape. Her er det umiddelbart en fordel at have førertrøjen, så man kan starte sidste og køre efter de andres tider.
4. etape: Avola – Etna-Nicolosi, 172 kilometer – 10. maj
Efter løbets første hviledag er Giro d’Italia 2022 hjemme på italiensk jord. Der er ikke råd til tunge ben efter hviledagen, når feltet på Sicilien skal en tur opad Etna.
Vulkanen har ofte været en del af ruten gennem de sidste par år. Sidst rytterne skulle forcere Etna via denne rute var i 2018. Dengang sejrede kom de daværende holdkammerater Esteban Chaves og Simon Yates sammen til stregen med Chaves først over.
Som altid bliver vinden afgørende for, hvor meget action vi får at se på Etna. Hvis der er modvind, kan man frygte, at der ikke vil ske det store før til sidst, da fordel ved at sidde på hjul vil være for stor.
Det bliver dog uanset hvad den første rigtige indikator på, hvem der skal regnes med i klassementet.
9. etape: Isernia – Blockhaus, 191 kilometer – 15. maj
Dette er sidste etape inden løbets anden hviledag. Den hviledag bliver kærkommen, for der er lagt op til en voldsomt hård dag. Der ventet nemlig meget få flade kilometer og hele to kategori 1-bjerge i finalen.
Først står den på Passo Lanciano, som er hårdest i bunden, inden det går løs på Blockhaus. Sidst Giroen var på Blockhaus var i 2017, hvor Nairo Quintana vandt etapen.
Blockhaus er 13 kilometer lang og på langt de fleste af disse kilometer stiger den med over ni procent. De sidste tre kilometer er knap så hårde, men der er stadig steder, hvor man kan slå til, hvis man har benene.
15. etape: Rivarolo Canavese – Cogne, 177 kilometer – 22. maj
Så er vi fremme ved etapen inden løbets tredje og sidste hviledag. Inden rytterne når så langt venter dog tre bjerge på de sidste 87 kilometer.
Her er tale om to kategori 1-bjerge og derefter mål en kategori 2. Først gælder det Pila-Les Fleurs, der gør comeback efter 30 år. Sidst den var med vandt Udo Bölts, som mange måske husker fra 90’ernes Telekom-hold.
Derefter venter den hårde Verrogne-stigning. Den byder på over 12 kilometer med lige under otte procent i gennemsnit. Den er hårdest på de første fem kilometer, hvor den stiger med omkring ni procent i snit. Giulio Ciccone rundede toppen som første mand sidst den var med for tre år siden.
Dagens sidste stigning er til gengæld ikke den store udfordring. Den byder ganske vist på 22,4 procent, men de på sidste 13 kommer vi stort set ikke over de fem procent.
16. Saló – Aprica, 202 kilometer – 24. maj
Hvis ikke man er bare nogenlunde godt restitueret efter hviledagen, så har man et problem. Allerede efter 30 kilometer tager feltet nemlig så småt hul på kategori 1-stigningen Goletto di Cadino.
Derefter venter en af Giroens mest legendariske stigninger i form af Passo del Mortirolo. Mortirolo køres dog fra den “lette” side. Det betyder 12,6 kilometer med 7,6 procent i snit. De sidste 2,5 kilometer bliver dog benhårde med en sektion på op til 16 procent undervejs.
Dagens sidste bjerg, Valico di Santa Cristina, lyder på 13,5 kilometer med otte procent i gennemsnit. De sidste seks kilometer er dog modbydelige med 10,1 procent i snit. Her bør der komme angreb blandt favoritterne inden den sidste nedkørsel mod de sidste godt og vel 1,5 kilometer, som stiger let.
17. etape: Ponte di Legno – Lavarone, 168 kilometer – 25. maj
Som om gårsdagens etape i sig selv ikke var nok, så venter der i dag endnu en hård bjergetape. Det går opad lige fra starten, hvorefter der venter en lang nedkørsel.
Efter lidt over 120 kilometer rammer feltet foden af Passo del Vetriolo, som er lang men med overkommelige stigningsprocenter.
Det kan man dog ikke sige om dagen sidste bjerg – Monterovere. Den knap otte kilometer lange stigning ligger nemlig konsekvent omkring de ti procent.
Efter toppen venter et lille plateau og derefter en nedkørsel mod den sidste kilometer, som stiger stødt mod mål. Dette er en etape, hvor man kan komme i problemer, hvis man gik for dybt på 16. etape.
20. etape: Belluno – Marmolada, 167 kilometer – 28. maj
Så er det sidste chance, hvis man skal tage tid inden den afgørende enkeltstart. Hvis det er missionen, så er denne etape da også noget nær perfekt.
Det går løs med lidt over 100 kilometer til mål, når feltet rammer Passo San Pellegrino. Den bliver hårdest på de sidste seks kilometer, hvor der er et langt stykke med 11 procent.
Efter nedkørslen begynder vi at kravle hen imod dette års Cima Coppi – Passo Pordoi med top i 2239 meters højde. Stigningsprocenterne over knap 12 kilometer er overkommelige, men det er på ingen måde slut endnu.
Giro d’Italia 2022’s sidste bjerg er nemlig Passo Fedaia, hvor der er mål. Dens 7,6 procent over 14 kilometer lyder i formen ganske hårdt. Her skal man så lige medregne, at de 8,6 kilometer er ret så lette.
Derefter bliver det dog voldsomt, når vi på de sidste kilometer stort set ikke kommer under 11 procent med et max på 18 procent 3,6 kilometer fra toppen.
Det vil med andre ord være her, at vi for alvor vil se favoritterne spille ud. Det kan tænkes, at folk som Richard Carapaz, Mikel Landa eller Miguel Ángle López skal bruge tid i forhold til mere tempostærke favoritter som Tom Dumoulin og Joao Almeida.
21. etape: Verona – Verona, 17,4 kilometer – 29. maj
Giro d’Italia 2022 slutter modsat Touren ofte af med en enkeltstart. Dette gør sig også gældende i år. De mindre tempostærke ryttere kan dog glæde sig over, at den er ret kort, og indeholder en stigning.
Drømmescenariet er naturligvis, at den samlede sejr stadig er i spil på denne enkeltstart. Vi så eksempelvis førertrøjen skifte ejermand på den afsluttende enkeltstart i 2020, da Tao Geoghegan Hart flåede den af Jai Hindley.
Sæt dit Giro-hold hos Zweeler
Hvis man har lyst til at prøve sin cykelviden af, kan man passende gøre det hos Zweeler, som laver massevis af sportsfantasy-spil.
Til Giroen har de lavet hele to forskellige spil, som man kan give sig i kast med. I “Giro d’Italia 15+5” skal man sammensætte et hold bestående af 15 startere og fem udskiftere. Så handler det ellers bare om at score flest mulige point med sit hold. Placeringer fra et til 20 på de individuelle etaper giver point.
Hvis en af ens 15 ryttere udgår, vil den første af ens udskiftere tage hans plads. Hvis han udgår inden etapen tæller udskifterens point på etapen, hvis han udgår under etapen gælder de først den efterfølgende etape.
Der er også Zweelers andet spil, hvor man udfra et virtuelt budget på €235 mil skal købe 17 ryttere. Derudover har man også €45 mil til fire udskiftere. Når en rytter ikke stiller til start på en etape, vil den rytter med en værdi tættest på den udgåede rytter tage hans plads.
Deltagelse i Zweelers 15+5-Giro spil koster €10 (74,41 kr.), og man kan stille med op til 50 hold. Der er begrænsninger på, hvor ens holdene kan være, mens spillet gør en opmærksom på, om man har overtrådt disse. Præmiepuljen er på €15.000, hvoraf der er €1.500 til vinderen. Derudover er der €70 til vinderen af hver dags etape. Samt præmier til vindere af grupper og endda også spillets dårligste hold.
I Budget-spillet er der også en præmiepulje på €15.000. Her er der dog €2.500 til holdet, som scorer flest point. Det koster €25 (ca. 185 kroner) at deltage, og man sætte op til 15 hold.
For begge spil gælder følgende. Hvis to spillere eksempelvis slutter på førstepladsen med samme antal point, så deler de præmiesummen for første og andenpladsen. Den efterfølgende spiller vinder så beløbet for tredjepladsen.
Favoritterne til Giro d’Italia 2022
Dette års Giro d’Italia er karakteriseret ved, at der ikke er nogen stor forhåndsfavorit. Det kommer forhåbentlig til at resultere i et åbent løb, hvor mange er med i kampen om den lyserøde førertrøje.
Richard Carapaz
INEOS Grenadiers har fået en fantastisk start på sæsonen trods en alvorlig skade til sidste års Giro-vinder Egan Bernal. Briterne har vundet løbet de sidste to år. I år kommer de da også med en af de store favoritter i form af vinderen fra 2019 – Richard Carapaz.
Ecuadorianeren har siden sejren i Giroen været på podiet i både Vueltaen og Touren i henholdsvis 2020 og 2021. Han var senest godt kørende i Catalonien Rundt, hvor han vandt en etape og sluttede på andenpladsen.
Carapaz er en rytter, som bestemt ikke er bange for at angribe. Han evner dog også at gøre det på det rigtige tidspunkt. Derudover kommer INEOS som altid med et frygtindgydende hold, der kan støtte den olympiske mester.
Simon Yates
Er femte gang lykkens gang for Simon Yates. Dette er i hvert fald femte år på stribe, at han går efter at vinde Giro d’Italia.
Sidste år blev han flot nummer tre, men han var faktisk tættest på at vinde i 2018. Dengang så han helt uovervindelig ud de første to uger, men et kolossalt kollaps på 19. etape gjorde, at han endte helt nede på 21. pladsen. Han tog dog revanche senere på året med sejren i Vueltaen.
Simon Yates var flyvende tidligere på sæsonen i Paris-Nice, hvor han vandt sidste etape på fænomenal vis og sluttede på andenpladsen.
Yates kørte senest Asturien Rundt, hvor han vandt 1. og 3. etape. Yates røg dog ud af klassementet på 2. etape, da han blev slået ud af varmen og tabte over ti minutter. De to etapesejre vidner dog om, at formen er i top.
Mikel Landa
Det er ved at være nu eller aldrig for Mikel Landa, hvis han skal vinde en Grand Tour. Baskeren har ikke for alvor været tæt på siden det store gennembrud i Giroen i 2015, hvor han blev nummer tre.
Landa har dog vist siden da, at niveauet er der. Så sent som i 2020 blev han nummer fire i Tour de France. Sidste år udgik baskeren dog af både Giroen og Vueltaen.
Et af Landas problemer er, at han ofte er indblandet i uheld. Sidste år blev han sendt ud af Giroen efter et styrt på 5. etape.
Landa har dog fået en god start på sæsonen med en tredjeplads i Tirreno Adriatico og gode præstationer som hjælper for Pello Bilbao i Tour of the Alpes.
Hvis Landa rammer dagen og formår at undgå uheld, så er han dog blandt de absolut stærkeste og ikke mindst mest stabile bjergryttere i løbet. Derudover ventes Bahrain – Victorious også at komme med et stærkt mandskab bestående af folk som Wout Poels, Pello Bilbao, Luis León Sánchez og Jan Tratnik.
Miguel Ángel López
Stabil er desværre ikke et ord, som man kan bruge om Miguel Ángel López. På hans bedste dage er han måske den bedste bjergrytter i verden, men der er lidt for langt mellem disse dage.
Derudover er der også det faktum, at han kører en elendig enkeltstart. Superman López kan dog glæde sig over, at der er ganske få enkeltstartskilometer i dette års Giro.
López er efter blot et enkelt år på Movistar vendt hjem til Astana-holdet. Han viste med en etapesejr i Tour of the Alpes, at formen er på rette vej frem mod Giroen. Han er en sammen med Carapaz en af de ryttere, som kan få en hovedrolle i højderne på 20. etape.
Vincenzo Nibali ventes også at køre Giroen for Astana, men mon ikke hans dage som klassementrytter i Grand Tours er forbi.
Romain Bardet
Romain Bardet har gennem et par sæsoner kæmpet for at finde fordums styrke. Noget tyder på, at det endelig er lykkes franskmanden, som to gange tidligere er sluttet på podiet i Touren.
Bardet var nemlig uhyre velkørende i Tour of the Alpes, hvor han endte med at tage den samlede sejr. Det var blot hans anden sejr i et etapeløb – den første var Tour de l’Ain for ni år siden.
Bardet sikrede sig sejren, da han sammen med sin hollandske holdkammerat Thymen Arensman satte Pello Bilbao til vægs. Bardet kan glæde sig over, at han også i Giro d’Italia får glæde af unge Arensmans evner.
De mange stejle stigninger bør passe Bardet godt. Det samme gælder de få kilometer på enkeltstartscyklen.
Danskere i Giro d’Italia 2022
Det tyder i skrivende stund på, at vi får fire danskere med i Giro d’Italia 2022. Det bliver i så fald Michael Mørkøv (Quick-Step Alpha Vinyl Team), Mattias Skjelmose Jensen (Trek – Segafredo), Christopher Juul-Jensen (BikeExchange-Jayco) og Magnus Cort Nielsen (EF Educastion-EasyPost).
Magnus Cort må ventes at få muligheder for at gå på jagt efter etapesejre. Skjelmose kan også tænkes at få sine chancer, men han kan også ende i en mere låst rolle, hvis Giulio Ciccone er godt kørende.
For Michael Mørkøv og Christopher Juul-Jensen kommer det primært til at handle om at hjælpe deres respektive britiske kaptajner, som er henholdsvis Mark Cavendish og Simon Yates.
Giro d’Italia 2022 i TV
Giroen vises som altid eksklusivt hos Discovery. Det vil sige, at den kan streames via Discovery+ eller Eurosport Player. Derudover kan den naturligvis også ses i fjernsynet på Kanal 5 og Eurosport 1.
Kommentarer